Jak dbać o wizerunek małej firmy

08.05.2018

Zacznij od nazwy i identyfikacji wizualnej – to elementy, które budują pierwsze wrażenie wśród Twoich Klientów. A potem? Działaj tak, by Twoja marka i logo były kojarzone jak najlepiej. Jak to osiągnąć?


Jakość musi się zgadzać

Na początek oczywistość, bez której nie zbudujesz wartościowego biznesu! Bądźmy szczerzy – nic nie wpływa na wizerunek Twojej firmy bardziej niż jakość produktów, które sprzedajesz, czy usług, jakie świadczysz. Zadbaj o jakość oferty, przetestuj swoich dostawców i nie oszczędzaj na swoich pierwszych Klientach. Początek biznesu to kluczowy moment. Wtedy możesz modyfikować ofertę i stworzyć konkretny grunt biznesowy. Zadbaj o to, żeby start firmy zbiegł się z uruchomieniem kanałów promocji, np. jeśli budujesz stronę internetową, warto, żeby istniała już w momencie otwarcia firmy, ale jeśli z jakiegoś powodu nie będzie to możliwe, nie stosuj połowicznych rozwiązań. Opublikuj ją w pełnym kształcie, kiedy będzie naprawdę gotowa.

Wizerunek konkurencji i oczekiwania Klientów

Zanim Twój biznes zacznie przyciągać tłumy zaangażowanych fanów, zadbaj o porządne fundamenty wizerunku i komunikacji. Musisz wiedzieć, czym charakteryzuje się Twoja konkurencja i jakie wartości są ważne dla jej Klientów. Nie skupiaj się tylko na firmach w pobliżu – sprawdź, co dzieje się w innych miastach, szukaj inspiracji za granicą. Cud internetu pozwala Ci zajrzeć w witrynę niemal każdego przedsiębiorstwa na świecie. Być pomoże dzięki temu sięgniesz po bardzo skuteczne działania, których sam byś nie wymyślił. Inspiruj się!

Najprościej mówiąc, pierwszy etap budowy własnej społeczności fanów to… zbieranie informacji. Może wydawać się to nudne, ale na pewno opłacalne w dalszej perspektywie. Myśl jak Klient (nie konkurent) miejsc, które odwiedzasz i z których korzystasz – to pomoże Ci określić potrzeby przyszłych fanów Twoich profili. Zastanów się, jak możesz dotrzeć np. do rodziców małych dzieci, właścicieli zwierząt czy wędkarzy. Jaki wizerunek biznesu przyciągnie Twoją grupę docelową? Dostosuj komunikację, ulotki i obsługę Klienta do wybranej grupy. Kluczem jest opracowanie spójnej strategii.

Bądź widoczny

Miejscem, w którym na pewno szukają Cię Twoi Klienci jest wyszukiwarka Google. Warto już na samym początku zadbać o wiarygodne i czytelne informacje zamieszczone w wizytówce Google. Jest to najprawdopodobniej pierwszy element Twojego wizerunku, z jakim zetknie się większość Klientów.
Reklama w lokalnej prasie i radio na pewno nie zaszkodzi, ale jeśli Twój budżet jest ograniczony, skup się na mediach społecznościowych. Możliwość precyzyjnego targetowania treści, jaką oferuje Facebook, pozwoli Ci pilotować i sprawdzać efektywność każdej wydanej złotówki.

Bądź firmą na piątkę!

Z raportu Attention Marketing Research poświęconego niecodziennym zakupom Polaków (marzec, 2017) wynika, że 50 proc. respondentów ufa opiniom internautów publikowanym bezpośrednio pod ofertą produktową lub usługową. Dlatego jeśli tylko masz taką możliwość, zadbaj, by Twoja strona posiadała opcję wystawiania recenzji.
Istnieją serwisy, które umożliwiają dzielenie się opinią na temat sklepów internetowych i małych firm. Możesz tam odpowiedzieć na pochlebny komentarz albo wyciągnąć wnioski z konstruktywnej krytyki. Skuteczną praktyką jest też  sugerowanie Klientom, żeby po udanej transakcji napisali kilka słów oceny Twojej firmy. W ten sposób stworzysz bazę opinii, które pomogą Ci wyznaczać kierunek rozwoju obsługi Klienta i całokształtu działań firmy.

Pracownicy to też Twoja wizytówka

Jednym z bezkonkurencyjnych argumentów skłaniających Klientów do powracania do Twojej firmy będzie też jakość obsługi. Uważnie wybieraj pracowników, którzy mają bezpośredni kontakt z Klientami. Ich osobowość jest często utożsamiana z tym, co reprezentuje Twój biznes – podczas rozmów kwalifikacyjnych warto zwracać uwagę nie tylko na twarde kompetencje, ale też umiejętności nawiązywania kontaktu z ludźmi, kulturę języka i poczucie humoru. Może się okazać, że znalezienie pracownika z odpowiednimi umiejętnościami interpersonalnymi wcale nie jest łatwe, ale czas poświęcony na jego rekrutację przyniesie korzyści w przyszłości.
Powrót
<
>
Telefon

71 77 37 077

E-mail

INFO@RZF.PL